آموزش

آموزش راه اندازی تانل IPIP در میکروتیک

راه اندازی ipip tunnel
چگونه بین دو شبکه تانل IPIP بزنیم و ارتباط دو شبکه را با روتر میکروتیک برقرار کنیم؟

بی شک برای خیلی از شما مهندسین شبکه این اتفاق پیش آمده است که بخواهید یک ارتباط بین دو شبکه که در شهرها و یا جاهای مختلف یک شهر قرار دارند برقرار کنید و این امکان رو هم ندارید که بین این دو شبکه ای که در یک شهر هستن از لینک وایرلس استفاده کنید.

ارتباط گزفتن دو شبکه از دو طریق امکان پذیر است  که یکی از این راهها استفاده از سرویس های مخابراتی (MPLS , PPtP , …) و یک راه دیگر استفاده از تانل (Tunnel) بین دو شبکه که انگار یه کابل بین دو شبکه کشیده باشید ( که ما این روش را آموزش خواهیم داد)

برای این کار نیاز به داشتن یک IP Public در هر شبکه است.برای درک بهتر توضیحات بالا، سناریو زیر را برای این آموزش آماده کرده ایم که در زیر تصویر به تشریح سناریو خواهیم پرداخت.

tunnel ipip

tunnel ipip

در این سناریو روتر شهرهای تبریز و تهران را داریم که هر کدام از این روترها از طریق یکی از اینترفیس ها به شبکه داخلی (Local Network) خود وصل هستند و IP ادرس شبکه های داخلی هر یک مشخص می باشد که برای شهر تبریز 192.168.35.024 و برای تهران 192.168.12024 در نظر گرفته شده است . همانطور که گفته شد در هر یک از شبکه ها ما نیاز به یک IP Public داریم که در این سناریو IP Public شهر تبریز 121.100.128.27 و برای تهران 10.104.127.118 می باشد.

  • نکته: وقتی ما بر روی روتری بخواهیم یک تانل را ایجاد کنیم ، یعنی اینکه یک اینترفیسی را به روتر خودمون اضافه کرده ایم (Interface Tunnel) که باید بر روی این اینترفیس یک ادرس IP تنظیم شود که در هر دو طرف این تانل در یک رنج مشابه قرار بگیرند که بتوانیم ارتباط تانل بین دو شبکه را بگیریم ، در غیر این صورت کانفیگ ما برای ارتباط دو شبکه از طریق tunnel درست نخواهد بود و هیچ ارتباطی برقرار نخواهد شد.

برای شروع کانفیگ Tunnel بین دوتا روتر با نام های ITPro-Tabriz و ITPro-Tehran طبق مراحل زیر و با توجه به تصویر مرحله به مرحله جلو میرویم.

مرحله اول:

در ابتدا برای شروع وارد کنسول مدیرتی روتر تبریز می شویم و از منوی اصلی روتر طبق تصویر گزینه Interface را انتخاب می کنیم  و در پنجره باز شده وارد سربرگ IPIP Tunnel می شویم و در این قسمت نشانه + یا add را میزنیم.

tunnel ipip

مرحله دوم:

در پنجره باز شده طبق تصویر زیر در فیلد اول یک نام برای اینترفیس Tunnel خودمون انتخاب می کنیم (Tabriz-Tehran) و در دو قسمت مهم این پنجره به نام های Local Address و Remote Address با IP ادرس های مناسب تکمیل خواهیم کرد. چون ما بر روی روتر تبریز هستیم آدرس Local ما بر روی این روتر همان IP Public این شبکه هست و آدرس Remote برای این روتر IP Public سمت مقابل یعنی تهران می باشد و با توجه به سناریو بالا هر کدام از آدرس IP ها را درجای مناسب خود طبق تصویر زیر قرار داده و با زدن گزینه OK تایید میکنیم و این اینترفیس Tunnel به لیست ما اضافه خواهد شد.

tunnel ipip

tunnel ipip

مرحله سوم:

بعد از اتمام مرحله 2 با توجه به نکته این که گفته شد نوبت به این می رسد که بر روی اینترفیس تانل خود یک آدرس IP تنظیم کنیم و چون این ارتباط به صورت Point-to-Point می باشد من فقط نیاز به 2 ادرس IP دارم و برای همین در سناریو از 30 استفاده کرده ام. برای تنظیم ادرس IP بر روی اینترفیس از مسیر ip > adress وارد آدرس لیست شده و طبق تصویر گزینه add را انتخاب کرده و در پنجره باز شده در فیلد اول IP سمت روتر تبریز را که در سناریو 172.30.16.130 را نوشته و در فیلد انتخاب اینترفیس همان اینترفیس Tunnel را انتخاب کرده و با زدن گزینه OK این آدرس بر روی اینترفیس تانل تنظیم شده و به لیست ما اضافه خواهد شد.

tunnel ipip

tunnel ipip

با اتمام مراحل 1 تا 3 Tکانفیگ بر روی روتر تبریز به پایان می رسد و برای اتمام سناریو خود این بار نوبت به Config روتر تهران هست که با توجه به توضیحات بالا طبق تصاویر زیر روتر تهران رو هم تنظیم می کنیم.

tunner ipip

tunner ipip

tunner ipip

 

tunner ipip

 

tunnel ipip

 

با توجه به تصویر بالا تنظیمات روتر تهران هم برای ارتباط با روتر تبریز از طریق تانل به پایان می رسد و ارتباط ما بین این دو شبکه بر قرار می شود و بعد از تمامی تنظیمات ما می توانیم ip اینترفیس تانل ها و شبکه داخلی هر کدام را ping کرده و از ارتباط بین دو شبکه اطمینان حاصل نمایم.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

2 نظر در “آموزش راه اندازی تانل IPIP در میکروتیک

  1. شایان گفت:

    سلام
    ما در دو نقطه اینترنت داریم
    حالا بعد از ایجاد تانل میخوایم این دو نقطه ما بتونن به اینترنت هم دسترسی داشته باشن مثلا بتونیم عمل فیل اور داشته باشیم
    و اینکه بتونیم دو نقطه رو به هم شبکه کنیم تا در نقطه اول مثلا تبریم بتونیم تمام کاربران هر دو نقطه رو داشته باشیم و مدیریت کنیم
    راهکاری هست؟

    1. shabakehkaran گفت:

      سلام زحمت بکشید درخواستتونو رو ی تلگرام به شماره 09357779720 ارسال کنید بچهای فروش پاسختونو میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *