آموزش

تجهیزات پسیو فیبر نوری

تجهیزات پسیو فیبر نوری

تجهیزات پسیو فیبر نوری چیست؟

این محصولات در هنگام نصب و بهره برداری از زیر ساخت شبکه ی فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند. با فراگیر شدن استفاده از زیر ساخت فیبر نوری و شبکه ی FTTx، تولید کنندگان اکسسوری و تجهیزات پسیو فیبر نوری همواره به دنبال تولید تجهیزات خلاقانه، قابل اعتماد و با کمترین خطا که موجب اسانی فرایند نصب نیز می شوند، هستند. هم اکنون کاربرد گسترده ای از اکسسوری فیبر نوری برای راه اندازی شبکه ی فیبر نوری موجود است با این وجود سفارشی سازی آنها مطابق با نیاز شبکه نیز امکان پذیر می باشد.

تجهیزات پسیو فیبر نوری کدامند؟

اکسسوری فیبر نوری شامل محصولاتی از جمله پچ کورد، پیگتیل، کانکتور، اسپلیتر، مفصل فیبر و … می شود که در انواع گوناگون و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

پچ پنل های فیبر نوری

از بین تجهیزات پسیو فیبر نوری، پچ پنل های فیبر نوری از لحاظ دسترسی و نوع اداپتور دارای انواع مختلفی هستند. اغلب پچ پنل های فیبر نوری از اداپتور های یکسان برخوردار هستند. اما اگر بیش از یک نوع کانکتور فیبر نوری استفاده شده باشد، این امکان به وجود می آید که پچ پنل های مورد نیاز اداپتور های هایبرد داشته باشند. این گونه از اداپتور ها ممکن است به منظور اتصال گونه های مختلف کانتکتور به کابل های فیبر نوری به کار گرفته شوند. قیمت پچ پنل ها مبنی بر ظرفیت، نوع اداپتور، کیفیت، تعداد اداپتور عموما متفاوت است.

اداپتور های فیبر نوری

تعدیل کننده یا همان اداپتور فیبر نوری، یکی دیگر از تجهیزات پسیو فیبر نوری است که از کار کرد واسط برخوردار بوده در واقع این اداپتورها، کانتکتور های فیبر های نوری را به هم متصل می کنند. انواع مختلف اداپتور ها شامل: LC, SC, FC و … هستند که با وجود اشکال مختلف، عملکرد یکسانی دارند.

پچ کورد های فیبر نوری

در میان تجهیزات پسیو فیبر نوری، پچ کورد های فیبر نوری از یک کابل تشکیل شده اند که دور سر آن ها دارای کانکتور فیبر نوری است. این قطعات جهت ایجاد ارتباط بین تجهیزات شبکه فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرند. پچ کوردها انواع مختلفی دارند از جمله پچ کورد های فیبر نوری می توان به: SC, LC,FC و … اشاره کرد که ممکن است نوع صیقل دادن فرول کانکتور آنها PC، UPC و یا APC باشد. علاوه بر این پچ کورد های فیبر نوری در دو نوع دو کُر (Duplex) و تک کُر (Simplex) هستند و نوع کر آن مشخص می کند کابل پچ کورد مالتی مد است یا سینگل مد.

پیگتیل فیبر نوری

پیگتیل کابل فیبر نوری است که یک سر آن به کانکتور متصل شده و سر دیگر آن آزاد  است و به کابل فیبر نوری دیگری فیوژن می شود. کانکتورهایی که در انتهای کابل فیبر قرار گرفته اند، می توانند از انواع مختلف FC، LC، SC، ST و… با پولیش APC و یا UPC انتخاب گردند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات پسیو مخابراتی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *