آموزش

تجهیزات پسیو مخابراتی

تجهیزات پسیو مخابراتی

تجهیزات پسیو مخابراتی

تجهیزات مخابراتی و تجهیزات شبکه دو واژه مترادف با هم هستند که بطور همزمان پیشرفت گسترده ای داشته اند. ارتباطات مخابراتی که بین دو یا چند نقطه ایجاد می گردد از دو قسمت سخت افزار و نرم افزار تشکیل می شود. بخش نرم افزار به پروتکل ها و برنامه هایی اطلاق می شود که در حوزه IT استاندارهای خاصی دارند و به وسیله ی این برنامه ها ارتباطات برنامه ریزی و مدیریت می گردند. بخش سخت افزار ارتباط ، همان تجهیزات مخابراتی هستند (تجهیزات پسیو یا اکتیو). در واقع بدون این تجهیزات ایجاد ارتباط ممکن نیست. دسته بندی این تجهیزات معمولا به نحوه انتقال دیتا بستگی دارد.

تجهیزات پسیو

تجهیزات غیرفعال یا پسیو (passive network)، نیازمند جریان برق نیستند. به عبارت دیگر تجهیزاتی که توانایی تولید یا بازتولید سیگنال های الکتریکی را ندارند و تنها منتقل کننده سیگنال بین تجهیزات اکتیو هستند را تجهیزات پسیو شبکه می گویند. مانند: کابل ها، کانکتورها و اتصالات ، داکت یا کانال و انواع رک. این تجهیزات خارج از شبکه دیتا برای مهیا کردن زیرساخت می باشد. تجهیزات پسیو مستقیما روی دیتا شبکه تاثیر نمی گذارند ولی در سرعت و پایداری و امکان توسعه شبکه نقش مهمی دارد.

قسمت پسیو شبکه بخش نصب و راه اندازی شبکه می باشد که قبل از بخش اکتیو راه اندازی می شود. پسیو به معنای غیر فعال است در نتیجه هنگام اجرای خدمات پسیو وارد مرحله پیکربندی نمی شویم. از جمله مهم ترین نکات در راه اندازی شبکه با کیفیت بودن تجهیزات شبک مخصوصا تجهیزات پسیو است. تجهیزات پسیو شبکه شامل: کابل شبکه، رک شبکه، پچ کورد شبکه، سوکت های دیواری، پچ پنل شبکه، پاور ماژول، کیستون شبکه، ترانک و متعلقات، داکت می باشد.

شبکه پسیو نوعی شبکه کامپیوتری است که در آن هر نود با عملکرد از پیش تعیین شده کار می کند. یعنی هیچ دستور العمل خاصی را در هر گره به طور جداگونه اجرا نکرده است. شبکه های پسیو هیچ منبع نیرو الکتریکی ندارد.

خدمات پسیو شبکه

کابل کشی شبکه، نصب و راه اندازی سوئیچ ها و روتر ها، را اندازی تلفن سانترال و خطوط فیبر نوری،  راه اندازی اتاق سرور و نصب تجهیزات مربوطه و …

تجهیزات شبکه پسیو

کابل کواکسیال: در گذشته از این نوع کابل برای راه اندازی شبکه استفاده می شد.از یک کابل کواکسیال بزرگ به عنوان ستون فقرات و از کابل های کوتاه برای فواصل 2.5 متر استفاده می شد.

کابل های Twisted Pair: یکی از متداول ترین کابل های مورد استفاده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری است.شش نوع کابل وجود دارد با توجه به نوع شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: تجهیزات پسیو فیبر نوری چیست و شامل چه چیزهایی می شود؟

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *