آموزش

دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته یا cctv به دوربین هایی گفته می شود که در جایی ثابت واقع شده اند و تصاویر ضبط شده را به یک یا چند محل ارسال می کنند. این دوربین ها اکثرا در حوزه امنیت به کار برده می شود و این مفهوم را در بر می گیرد به همین دلیل کاربرد عمده آن در سیستم های حفاظتی است اما به این حوزه محدود نمی شود. کاربردهایی از قبیل کاربرد پلیسی، نظامی، فضایی، کنترل ترافیک، صنعتی، تصویر برداری نامحسوس.

دوربین های مدار بسته از نظر سیگنال به 3 نوع تقسیم می شوند: دوربین های آنالوگ، دوربین های ip (آی پی تحت شبکه)، دوربین های دو منظوره

دوربین مدار بسته آنالوگ:

این دوربین ها جز اولین دوربین مداربسته می باشد که برای انتقال اطلاعات (صدا و تصویر) از امواج آنالوگ استفاده می کنند. امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد در نتیجه کیفیت این نوع دوربین ها همیشه در معرض خطر است. به همبن دلیل استفاده از تجهیزات مناسب و با کیفیت به شدت بر روی کیفیت کار و بازدهی آن تاثیر دارد. ضعف دیگر این نوع دوربین ها انتقال تصاویر به صورت بی سیم است که بیش از پیش بر روی کیفیت تاثیر منفی دارد. چون از فرکانس انالوگ برای انتقال اطلاعات استفاده می شود هر کسی در محدوده فرکانس امواج آنالوگ امکان رصد اطلاعات را دارد. بنابراین نمی توان راه امنی برای انتقال اطلاعات پیدا کرد.

مزایای دوربین های آنالوگ: قیمت پایین، تنوع گسترده در بازار ایران، سادگی نصب. عدم نیاز به دانش شبکه یکی دیگر از دلایل رایج بودن این نوع دوربین است.

دوربین های آی پی تحت شبکه:

امروزه تمایل به دوربین های دیجیتال زیاد شده است. این دوربین ها  کاملا از امواج دیجیتال برای انتقال صدا و تصاویر استفاده می کنند. در کنار به کار گیری امواج دیجیتال آن ها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می شوند. دوربین ها مانند دستگاه های شبکه عمل کرده به وسیله ip شناسایی شده و از الگو و الگوریتم های شبکه پیروی می کند.

مزایا دوربین های ip: کیفیت بالا، استفاده بهینه از کابل، امکان ارتباط بی سیم با امنیت و کیفیت بالا، امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه

معایب دوربین های  ip: قیمت بالا و محدودیت پهنای باند

دوربین های دو منظوره:

این دوربین ها دوربین های آنالوگی هستند که پرت خروجی شبکه نیز دارند. کیفیت آن ها آنالوگ است ولی امکان استفاده به هر دو صورت را دارند. این دوربین در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که سیستم آنالوگ بوده ولی برای استفاده و اتصال چندین دوربین به صورت مستقیم به شبکه نیاز است. این یکی از دسته بندی دوربین های مدار بسته بود.

بیشتر بخوانید: معرفی دوربین های هایک ویژن

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *