اخبار

راهنمای کامل مودم

Modem ADSL

مودم چیست ؟

بصورت کلی و خیلی خلاصه مودم وسیله‌ای کوچک است که امکان اتصال به اینترنت را برای شما فراهم میکند ! modem  در واقع مخفف دو کلمه Modulator  و  demodulator  هست که درخواست کاربر را از کامپیوتر مبدا به شبکه و همینطور نتیجه درخواست را از شبکه به کامپیوتر کاربر ( درخواست دهنده ) منتقل میکند .

مودم دایل آپ Dial Up Modem

قبل از اینکه تکنولوژی ADSL به کاربران خانگی ایران عرضه شود همه از اینترنت Dial up استفاده می کردند . در آن زمان در بازار دو نوع مدل وجود داشت . مودم دایل آپ داخلی یا Internal dial up modem و مودم دایل آپ خارجی یا external dial up modem  . اکنون دیگر این مودم ها منسوخ شده‌اند چون دیگر کسی از اینترنت دایل آپ استفاده نمی کند .

انواع مودم ای دی اس ال ADSL

مودم های ADSL انواع مختلفی دارند . دلیل ساخته شدن مودم های مختلف ، کاربری های مختلف هست که در ادامه خواهد آمد . مودم های ADSL  در کل دو نوع هستند :

مودم اترنت – Ethernet modem

مودم اترنت تک پورت ethernet modem

این مودم ها معمولا دارای یک پورت USB و یک پورت  LAN هستند . لازم به ذکر است که بعضی از مودم های سیمی ممکن است پورت USB نداشته باشند و بعضی ها هم ممکن است پورت LAN نداشته باشند . البته  مودم هایی که در دو سال اخیر به بازار آمده‌اند بدون استثنا پورت LAN را دارند . اگر مودمی که خریده‌اید هر دو پورت USB و LAN را داشت ، توصیه میشود حتما از LAN استفاده کنید ! مودم های سیمی یا همان مودم Ethernet تک پورت می توانند فقط به یک کامپیوتر ( یا لپ تاپ ) وصل بشن و فقط به یک سیستم سرویس بدهند . در کل بنا به دلایلی این نوع مودم ها را توصیه نمی‌شود . اگر جایی که می خواهید از اینترنت استفاده کنید فقط یک سیستم دارد ( مثل خانه ) و قرار هم نیست که سیستم دومی به اینترنت متصل بشود این نوع مودم گزینه خوبی‌ست . مودم های تک پورت سیمی ارزان ترین مدل مودم ADSL هستند . اما از آنجایی که امروزه در هر خونه ای حداقل یک تلفن هوشمند یا تبلت پیدا میشود تاکید می شود که حتما مودم وای فای تهیه کنید !

 مودم بی سیم Wireless  یا مودم وای فای WiFi

مودم وایرلس (مودم بی سیم) 4 پورت ADSL wireless modem

مودم وایرلس (مودم بی سیم) ۴ پورت ADSL wireless modem

مودم وای فای WiFi  همان مودم وایرلس Wireless یا مودم بی سیم هست که در نگاه کلی بهترین نوع مودم برای هر نوع کاربری‌ست . هم کاربران خانگی و هم کاربران تجاری می توانند از مودم وای فای استفاده کنند . اما چرا مودم وای فای ؟ همون طور که از اسم این نوع مودم پیداست ، با مودم وای فای چندین دستگاه ( مانند لپ‌تاپ ، موبایل ، تبلت ) می توانند به صورت بی سیم و هم زمان به اینترنت متصل بشوند . البته تعداد دستگاه ها به میزان سرعت و پهنای باند اینترنت شما بستگی دارد . مثلا اگه سرعت اینترنت‌تان کمتر از ۲۵۶ هست توصیه می شود بیشتر از ۳ تا دستگاه را به مودم کانکت نکنید ! اغلب مودم های wifi دارای ۴ پورت LAN هستند . در واقع ۴ تا سیستم PC و یا لپ تاپ به صورت مستقیم می توانند به مودم وصل بشوند . البته مودم های وایرلس تک پورت هم در بازار وجود دارند که نسبت به مدل های ۴ پورت ارزون تر می‌باشند . بعضی از مودم های وایرلس دارای ۲ یا ۳ آنتن هستند که برد بیشتری هم دارند ؛ این نوع مودم ها ( دو یا سه آنتن )  گران تر هستند ولی برای محیط های بزرگتر مثل شرکت ها یا خانه های بزرگ بسیار مناسب تر هستند .  تقریبا میشود گفت تمام تبلت ها و موبایل های موجود در بازار از قابلیت Wifi پشتیبانی میکنند به همین خاطر مودم های سیمی تک پورت دیگر در شرف منسوخ شد هستند . با زیاد شدن امکانات موبایل ها و تبلت ها ، گرایش بسیاری از کاربران اینترنت به استفاده از تبلت و موبایل برای وبگردی و ارتباط با دوستان در شبکه های اجتماعی ، نیز افزایش پیدا کرده . بنابراین داشتن یک مودم وایرلس  ضروری‌ست ! مودم های وایرلس یا وای فای نسبت به مودم های سیمی گران تر هستند .

انواع مودم وایرلس Wireless یا مودم وای فای WiFi

همه مودم های وایرلس ( و روترها ) در محدوده فرکانسی ۲.۴ گیگا هرتز کار می کنند . مودم های وایرلس به لحاظ برد ( یا محدوده پوشش ) ،  سرعت انتقال اطلاعات و همینطور کیفیت ارسال سیگنال با یکدیگر تفاوت دارند و از این رو تا به امروز به سه دسته کلی تقسیم شده‌اند :

■ A,B مودم وایرلس سری 

مودم های وایرلس سری A و B قدیمی ترین نوع مدم های وایرلس هستند . پوشش داخلی این مودم ها بسیار ضعیف تر از مودم های وایرلس سری G و سری N است و محدوده پوشش داخلی این مودم ها حدود ۵۰ فوت معادل با ۱۵.۲۴ متر و پوشش خارجی مودم های سری A و B حدود ۷۵ فوت معادل ۲۲.۸۶ متر است .

■ G مودم وایرلس سری 

حرف G  در مودم های وایرلس مخفف کلمه Good است . مودم های وایرلس سری G در حال حاضر در بسیاری از موارد قابل استفاده هستند و می توانند گزینه بسیار مناسبی برای استفاده خانگی باشند . پوش داخلی مودم های وایرلس سری G حدود ۱۵۰ فوت معادل ۴۵.۷۲ متر و پوشش خارجی مودم های وایرلس سری G حدود ۹۱.۴۴ متر هست که تقریبا بیش از ۲ برابر محدوده‌ای‌ست که مودم های سری A و B  می توانند پوشش بدهند ! مودم های وایرلس  سری G می توانند اطلاعات را با حداکثر سرعت ۱۲۸ مگا بیت در ثانیه انتقال بدهند . مودم های وایرلس سری G نسبت به مودم های سری A و B گران تر اما نسبت به مودم های وایرلس سری N ارزان تر هستند.

■ N مودم وایرلس سری 

حرف N در مودم های وایرلس مخفف Newest generation به معنی «جدیدترین نسل» می باشد . مودم های وایرلس سری N از سپتمبر سال ۲۰۱۰ وارد بازار شدند . مودم های وایرلس سری N بهترین گزینه هم برای استفاده خانگی ( خانه های نسبتا بزرگ ) و همینطور استفاده در شرکت ها و محیط های بزرگتر هستند . پوشش داخلی مودم های وایرلس سری N حدود ۲۵۰ فوت معادل با ۷۶.۲ متر و پوشش خارجی ۶۰۰ فوت معادل با ۱۸۲.۸۸ متر است که در قیاس با مودم های وایرلس سری A و B و حتی مودم های سری G محدوده بسیار بزرگتری‌ست . سرعت انتقال داده توسط مودم های وایرلس سری N نسبت به مودم های سری G بسیار سریعتر است .  مودم های وایرلس سری N می توانند اطلاعات را با سرعت بیش از ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه انتقال دهند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

یک نظر در “راهنمای کامل مودم

  1. حمید گفت:

    سلام سال قبل یک مودم تب پی لینک خریدم الان کانکت نمی شود چه کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *